Get insight from Arts|Gallery Pictor

Gallery Pictor 2022年プログラム
小野久留美 ソロ・エキシビション
《Maw of the Earth》

Kurumi Ono Solo Exhibition
in Gallery Pictor 2022 year-round program
-Maw of the Earth-

 

《Maw》2022年, 300×300mm, 木製パネルにデジタル銀塩プリント

 

(English follows after Japanese)

 

Gallery Pictor では2022年10月15日(土)~11月3日(木・祝)まで、小野久留美ソロ・エキシビション《Maw of the Earth》––”大地の口”の意––を開催いたします。

 

小野は、自身が撮影した写真を紙に印刷し、それを土の中に埋め、土壌の成分や水分、地中の生き物たちによって自然に変化したものを作品としています。掘り出した作品たちは、同じ時間に同じ場所で同じモチーフを撮影したものであっても、異なる表情を見せるのです。一個一個の生が、膨大な可能性のうちの偶然の積み重ねによる、ある一つの結果だったのと同じように。小野の作品は、そのたった一個の生を起点に、それと関係しているであろう長い長い時間や広大な世界の拡がりを想起させます。

 

小野がこのような制作手法に辿りついたのは、あらゆるものの「無常」に対し、人間が抱く「保存への憧れ」に興味を抱いたためだと言います。変わりゆくものに感じる「儚さ」は、人間の感情の現れであり、これまでの彼女の作品もその視点に立っていたように思われます。しかし今展では、制作者の視点は人間のみならず数多くの生物・非生物の視点へと開かれ、変化することで生命をつないでいくものたちの「強さ」を感じさせます。

 

 

 

 

 

 

アーティスト・ステートメント

 

母なる大地、地球。ユングが提唱したグレートマザーの表現では、地球は包み込むことも呑み込むこともできる存在とされている。つまり生命を生み出し育む一方、自分自身にそれらを吸収する場合もあるのだ。

 

土に埋めた写真は時には跡形もなくなる。雨が降り続いたあと作品を掘り出すと、白い粘菌のようなものが紙の一面を覆っていることもある。または紙の上には埋める前にはなかった穴があいている。自然の現象でできた痕跡か、生き物が齧った痕跡かもしれない。私の作品の一部を食糧にしたのだろうか。はたまた、巣作りに使われたのかもしれない。そんなことを考えるととてもワクワクし、大地に呑み込まれるという行為を通して、この大地に存在する生物、無機物、現象との関係性を強く感じさせられている。

 

今回の展示では、植物、海、石、エコー写真、果物など様々な生物や無機物を撮影した写真を紙に印刷し、土に埋めて制作した作品が並ぶ。私たちは生命に満ちた土壌で同じ時間軸を生きる他者とどう関係し生きているか、この展示を通して考える機会になったら幸いだ。

 

小野 久留美

小野 久留美 略歴(詳しいプロフィールはこちら

2019年ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーチンズのファイン・アート学部卒業。在学中にはフランスの現代美術家アネット・メサジェへの作品提供を行ったほか、2018年テート・モダンで行われた実験的な現代アートプログラムTate Exchangeにも参加している。卒業後は東京と栃木に拠点をおき、制作・発表を続ける。

 

開催概要

 - 会期  : 2022年10月15日(土)〜11月3日(木・祝)

 - 時間  : 11:00 〜 18:00

 - 休廊日 : 月曜・火曜(祝日含む)

 - 会場  : Gallery Pictor


 

We are pleased to have Kurumi Ono Solo Exhibition <Maw of the Earth> from Saturday, 15th October  through Thursday, 3rd November.

 

Ono shoots photographs, prints them on paper and buries them in the soil, where they are naturally transformed by the soil’s composition, moisture, and the creatures in the ground. The works dug out of the ground show different expressions, even though they were taken at the same time, in the same place, and with the same motifs. Just as each individual life was a single result of accidental accumulation of a vast number of possibilities. Her works represent a single life as a starting point which may be related to a long, long time and a vast expansion of the world.

 

Ono says that she arrived at this method of production because she was interested in the “aspiration for preservation” that humans have in response to the “impermanence” of all things. The feeling of “ephemerality” toward things that change is a manifestation of human emotion, and it seems that her previous works have also been based on this perspective. In this exhibition, however, the creator’s perspective expands to include not only humans but also many other living and non-living things, evoking the “strength” of things that hold on to life through change.

 

 

Artist Statement

 

The Mother Earth, in Jung’s expression of the Great Mother, is a being that can both embrace things and engulf things. In other words, while it creates and nurtures life, it may also absorb them into itself.

 

Sometimes photographs buried in the ground leaves no trace. Sometimes, when photographs were dug up after a long period of rain, white slime-like substances cover the entire surface of the paper. Or there are holes on the paper that were not there before it was buried. They may be traces created by natural phenomena or nibbled by creatures.

 

Did they use some of my work as food ? Or perhaps it was used to build a nest.

 

It is very exciting to think about such things, and through the act of being absorbed by the Earth, I am strongly reminded of my relationship with the organisms, inorganic matters, and phenomena that exist on the Earth.

 

This exhibition will feature works made from photographs of various living and inorganic objects, including plants, the sea, stones, echographs and fruit, printed on paper and buried in soil. I hope this exhibition will give you an opportunity to think about how we relate to and live with others who live on the same time axis in a soil full of life.

 

Kurumi Ono

 

 

Kurumi Ono Short Biography (See details)

Graduated from BA Fine Art, Central Saint Martins, University of the Arts London in 2019. During her studies, she contributed work to French contemporary artist Annette Messager, and also participated in the experimental contemporary art program Tate Exchange at Tate Modern in 2018. Since graduation, she has been based in Tokyo and Tochigi, where she continues to produce and present works.

 

 

Basic Information of the Exhibition

 - Duration : Saturday, 15th October – Thursday, 3rd November, 2022

 - Open hours: 11:00 – 18:00

 - Close on every Monday & Tuesday including public holiday

 - Venue : Gallery Pictor

 

SHARE
PAGE TOP