Get insight from Arts|Gallery Pictor

花沢 忍《こころに川を》ステートメント

Shinobu Hanazawa's Statement for [A River Flowed in My Heart]

花沢 忍《こころに川を》ステートメント

(English follows after Japanese)

 

2022年からの私は、直接的な意味での「あそぶこと」から大分遠くにいたような気がする。制作そのものや、自分と世界に対して真剣に向かい合い、時間におわれ、黒い絵と明るい絵の両極端を振り切れながら交互に描きまくり、ちょっと気が狂いそうだった。(それはそれで最高だった。)

 

心はいつもなんとなくハイで、少し重くて、真剣で、「現在の世界情勢」とか「げいじゅつ」なんてものを眉をひそめて語っちゃうような、そんな感じだ。

 

だから、《あそぶものたち・すさぶものたち》という展覧会のテーマは、ちょうど今の(2022年から2023年春現在の)私にはぴったり、というか、必要そうな言葉だと、直感的に感じた。このテーマが、まるで神の啓示のごとく、「お前はちょっとあそべ」という風に、無理矢理にでも私と私の作品を、良い意味で揺り戻してくれるような気がしたのだ。

大好きな真夏に、大好きな海の近くで、このちょっと凝り固まった身体と思考をほぐして「あそぶ」なんて最高じゃないか。

 

ということで、5月の連休から本格的にあそびはじめた。

スマホをあまり見ず、銭湯に通い、ヨガをして、川に散歩にいき、鷺やら亀やら鯉やら観察し、アトリエまでの移動をチャリで爆走してたのを、ゆっくり歩くことにして、今まで聞いていた音楽を変えた。(「チェンソーマン」の主題歌ばかり聞いていたのを、ルイ・アームストロングやビル・エヴァンスにした。)

考えることより、感じたり思うことに重点を置くことも意識した。

 

天気の良い日にアトリエを大掃除して、真っ黒だった床を白くして、今までの絵を片づけて、油絵具と約1年分の油絵具がのってぐっちゃぐちゃになったパレットを片づけ、ずっと挑戦したくてできなかった、さわやかでやさしい素材たちをアトリエに集めた。

もうすぐ夏だよ、というような暑い日で、開け放った窓から少し強くて黄色い日差しと、涼やかな風がとおって、床に張った白いシートがふわふわ波打った。

アトリエにも、こころにも、透明で、美しい川がながれたような感覚だった。

 

本来「あそび」には「ゆきつもどりつする運動」、すさびには「自らの思いの向くままにふるまうこと」「興のおもむくままふるまうこと」という意味があるらしい。

(「ゆきつもどりつする運動」があそびならば、先に書いた私の変化そのものがあそび、ともいえるかもしれない)

 

「自らのおもいのままふるまう」って、真剣に意識したとたん、するするとすり抜けてどこかにいってしまうから、まずそうできるような、それが許されるような環境を作って、(平日の昼下がりからスーパー銭湯にいる時のような感じの・・・)身体をなじませて、なにを描こうとかじゃなくて、きっと私に描かれたがっているただそのままの命を、「おもいのむくまま」描いてみよう。

 

真っ白になったアトリエで、1年前、友達と行った海で拾った小石を眺めながらそうおもった。この小石みたいに、もとは岩なのか、なんだったかわからないけど、もしかしたらどこかの川からながれ、大きな海にゆられ、波に運ばれ、鵠沼海岸の潮くさい砂に降り立った小石。

もうすぐ海外にいってしまう友人との最後のさんぽにきた私に拾われて、そのままいま、このアトリエで私といっしょにいる、地球の小さな命のかけら、小石。

そういう感じで、どこかからきて、ふと存在をあらわして、またゆらゆらと、時の川にながされてどこかにはこばれていくような、そういう存在たちとあそぼうとおもう。

 

2023年5月

 

展覧会のページに戻る

 


 

Shinobu Hanazawa’s Statement for

A River Flowed in My Heart

 

Since 2022, I feel as if I have come a long way from “playing” in the direct sense of the word. I was seriously engaged in production itself, in myself and in the world, pressed for time, alternating between the extremes of black and light painting, and going a little crazy. (And it was a great experience.)

 

My feelings is always somewhat high, a little heavy, a little serious, and I would talk about “current world affairs” or “art” with a raised eyebrow.

Therefore, I intuitively felt that the theme of the program based on the meaning of the word ‘play’ was just the right word for me (as of spring 2022-2023), or rather, the word I seemed to need. I felt as if this theme, as if by God revelation, was forcing me and my work to shake things up in a positive way, as if to say, “Now, play time”.

What a great way to unwind and “play” with this stiff body and thoughts, in my favorite midsummer, near my favorite ocean !

 

So, I started playing in earnest from the holidays in May.

I stopped looking at my smartphone most of the time, go to the public bath, do yoga, go for a walk on the river to observe egrets, turtles, and carp, walk slowly instead of riding my bike to my studio. And  I changed the music that I had been listening to. (from the theme of Chainsaw Man to Louis Armstrong or Bill Evans.)

I also made a conscious effort to focus on feeling rather than thinking.

 

On a sunny day, I cleaned out my studio, replaced the black sheets on the floor with white ones, put away my previous paintings, put away my palette, which was a mess with a year’s worth of oil paints, and gathered fresh and gentle materials in my studio that I had wanted to try for a long time but could not.

It was a hot day, almost like summer, with a little strong yellow sunlight, a cool breeze blowing through the open window, and the white sheets on the floor rippling softly.

It was as if a clear, beautiful river flowed through my studio and into my heart.

 

The word ‘play’ is said to have the original meaning of ‘Go back and forth’. ( Then you might say that my change itself, as I wrote earlier, is a play.) And the word ‘Susabi’, which is a different way of pronunciation of kanji character ‘遊’ (play), has the meaning of  “to behave according to your own spontaneous impetus or your own excitement”.

But if I am seriously conscious of it, it will slip through and go somewhere else, so I should first create an environment that allows me to do so (like going public bath on a weekday afternoon…), let my body get used to it, and try to draw not what I want to draw but just the life as it is, as I feel it should be drawn by me.

 

In my completely white studio, I thought about such things as I looked at the pebbles I had picked up at the beach with a friend a year ago.

Like this pebble, I don’t know if it was originally a rock or something else, but it probably flowed from some river, was swung by the big ocean, carried by the waves, and landed on the sand of Kugenuma Beach with the scent of the sea.

Pebbles, tiny fragments of life on the earth that were picked up by me on my last walk with a friend who will soon be going abroad, and are now with me in my studio.

 

I will play with such beings, who come from somewhere, suddenly appear, and then are swept away by the river of time.

May 2023

 

Back to page of exhibition

SHARE
PAGE TOP