Gallery Pictor 2023年プログラム
河本 蓮大朗 ソロ・エキシビション
《One》
Rentaro Kawamoto Solo Exhibition
in Gallery Pictor 2023 year-round program
-One-
(English follows after Japanese)
Gallery Pictor では2023年10月21日(土)~11月10日(金)まで、河本 蓮大朗 ソロ・エキシビション《One》を開催いたします。
河本は古着やタオルなど使われなくなった布を裂いて新たな布を織る「裂き織り」という方法で作品を制作します。素材とする古布には、それが作られた経緯、元の持ち主の存在、使われていた場所や用途など、何かしらの歴史があり、河本にとってこれまでの制作は、その布が経てきた「時間」に向き合うことでもありました。
今回、河本は布というものに純粋に惹かれる自分自身を起点として、その布の性質や手触り、素材感など、物質としての側面に目を向けています。そこに何か用途や意味を持たせるのではなく、ものとしての存在を浮かび上がらせることにフォーカスしました。
個展タイトルとした One は、今展で河本が決めた「一つの布として完結させる」というルールのほかにも、唯一無二であるという意味でのOne、特定はされているが無名であるという意味でのOne と捉えることもでき、また、ただ純粋にあそぶことのできる一人の人=河本自身をも表すOneであるようにも感じられます。
アーティストステートメント
布をくちゃくちゃと咀嚼し続けている。そんなイメージが浮かんだ。
なぜここまで布に執着するのか。自分でもよくわからない。
私は意味のない布を織っている。それは存在する意味がないというより、本来の用途や意味付けされた装飾がないということである。
用途や意味を取り払った織物から何かを見出すことは、物事が持っている性質や側面を自分なりに再定義することだと言えるのではないか。
しばらく経って、「一つの織物の中で何ができるか?」と考えがシンプルになってきた。
それは私の制作の原点といえるスタンスであり、広がりすぎた自分の欲や脇道に外れつつあった動機を改めることになった。
寄り道をして、結局は最初に戻ってきてしまったが、これはこれで良いかもしれない。
「あそぶ」ことはルールや縛りがあった方が楽しい場合もある。
自由に遊んでいいよ、と言われると何をすればいいか分からなくなってしまったりする。
そんな時は「白線の上しか歩いちゃだめ」みたいなルールを決めると途端に面白みが出てくる。
今回は一つの布として完結させるというルールを決め、シンプルに織物そのものに向き合うことにした。
河本 蓮大朗 略歴
織物の制作を中心に、染織独自の質感や色彩と、素材が持つ背景やストーリーを重要な要素として制作する。主な展覧会に ‘NEWoMan KNIT FESTIVAL / NEWoMan ART Wall’ (NEWoMan新宿、2019)、個展 ‘時の布’ (Gallery Pictor/建長寺、2021)など。第2回CAF賞 入選(2015)。横浜美術大学工芸領域テキスタイルデザインコース卒業、同大学彫刻コース研究生修了。
開催概要
- 会期 : 2023年10月21日(土)〜11月10日(金)
- 時間 : 12:00 〜 18:00
- 休廊日 : 毎週月曜・火曜
- 会場 : Gallery Pictor
ワークショップ「織物の絵」
10月29日(日)に、河本蓮大朗のレクチャーによるワークショップを開催します。
河本が作品制作に使用するのはいわゆる「機織り機」で大きなものですが、今回はA4サイズほどの小さな板に釘を立てた小さな織り機を使います。
出来上がりは絵のようにフレームに収めます。自分だけの「織物の絵」を完成させて下さい!
開催概要
- 講師:河本 蓮大朗
- 開催日時:2023年10月29日(日) 10:00 〜 12:00
- 会場:Gallery Pictor
- 参加費:¥5,000(税込)※当日現金でお支払いをお願いします
- 持ち物:材料はすべてご用意していますが、ご自身が織物にしたい古着、布、糸などがあればお持ち下さい
- 定員:6名
We are pleased to have Rentaro Kawamoto Solo Exhibition One from Saturday, 21st October through Friday, 10th November.
Kawamoto creates his works by weaving cloth from old clothes, towels, and other unused fabrics that have been torn. The old cloth has some kind of history, such as how it was made, the memories of its original owner, the place where it was used, and the purpose for which it was used.
For this exhibition, Kawamoto created his work from the starting point of his own pure attraction to cloth. He focused on the material aspect of the cloth, such as its properties, texture, and materiality, not to give it any use or meaning, but to highlight the existence of the cloth itself.
The title of the exhibition, One, is derived from the rule that Kawamoto decided to “complete the work as a single piece of cloth. It can also be taken as One meaning “being unique” or One meaning “identified but anonymous”. Also, One may represent Kawamoto himself, a person who is able to genuinely play with something.
Rentaro Kawamoto’s Statement
I am chewing the cloth. Such an image came to my mind.
Why am I so obsessed with cloth? I don’t understand it myself.
I weave meaningless cloth. It is not so much that there is no meaning to its existence, but rather that it has no original use or meaningful decoration.
To find something in a textile that has been stripped of its usage and meaning might be to redefine in my own way the nature and aspects that things have.
After a while, the idea became simple. ‘What can I do with one weave?’
It was a stance that could be called the starting point of my creation, and it led me to revise my motives, which had been getting sidetracked and my own greed, which had spread too far.
I took a detour and ended up back at the beginning, which is probably a good thing.
Sometimes playing is more fun when there are rules and restrictions. If you are told that you can play freely, you may not know what to do. In such cases, setting a rule such as, “You can only walk on the white line,” instantly makes it more interesting.
This time, I decided on the rule of completing the work as a single piece of cloth, and decided to simply face the woven fabric itself.
Rentaro Kawamoto Short Biography
Kawamoto focuses on textile production, with textures and colors unique to dyeing and weaving, and the background and story behind the materials as important elements. Recent exhibitions includes NEWoMan KNIT FESTIVAL / NEWoMan ART Wall’ at NEWoMan Shinjuku in 2019 and Solo Exhibition Weaving of Time at Gallery Pictor/Kencho-ji Temple in 2021. Selected for the 2nd CAF Award (Contemporary Art Foundation) in 2015. Graduated from Textile Design Course and completed the Research Student Program in Sculpture Course at Yokohama University of Art & Design.
Basic Information of the Exhibition
- Duration : Saturday, 21st October – Friday, 10th November, 2023
- Open hours: 12:00 – 18:00
- Close on every Monday & Tuesday including public holiday
- Venue : Gallery Pictor