三瓶 玲奈|アーティスト・ステートメント
Reina Mikame Statement for Go back and forth, Proceed at your pleasure
目の前に置いたガラス製のコップの、呼び名を忘れてそれを見る。
用途やその重さを忘れて、再び目を向ける。
そのような不可能に近い想像を幾度も行い、事物を認識するための既存のフレームを揺らして、そのまま視界の中で泳がせる。
境界の曖昧になった何か、その揺らいだ状態に固定を与え直すことは困難である。
その困難さには、あそびがある。
目の前のものや見た事象を描こうとするとき、 眼のつくり、脳の仕組み、分子、現象、個体差などについて知り、三次元と二次元の違いを知り、対象への接近を試みる。
しかしその視点はどこまでも己の主観であることから逃れられず、事物を目の前にあるままに見ることはできないという事実が立ちはだかるばかりである。
そこで対象へとより近づくには、あそびの性質が不可欠なのだ。
あそびの中で、既に知っていただろう本来の用途を新鮮に実感することもある。それは不可能と感じていた対象への接近のひとつの形であると考える。
目の前に置かれたものとともに時間を過ごしながら、それを描くための実験をしていきたい。
(三瓶 玲奈 2023年3月)
You look at a glass cup placed in front of you, forgetting what it is called.
You look at it again, forgetting its use and its weight.
Repeatedly imagine such near-impossibilities, shaking the existing frame for recognizing things and letting them swim in the field of vision as you are.
It is difficult to re-fix something that has blurred the boundaries and its shaky state.
There is a playfulness in that difficulty.
When attempting to depict what is in front of the eye or an event that one has seen, one should know about eye formation, brain mechanisms, molecules, phenomena, individual differences, etc., and attempt to approach the object by learning the difference between three-dimensional and two-dimensional objects.
However, we cannot escape the fact that our viewpoints are always subjective, and we cannot see things as they are in front of us.
Therefore, the nature of ‘play’ is essential to get closer to the subject.
In playing with them, we sometimes have a fresh sense of their original use, which we may have already known. Let me consider that this is one form of approaching an object that we had felt was impossible.
I want to spend time with what is placed in front of me and experiment to draw it.
(Reina Mikame, March 2023)
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