Get insight from Arts|Gallery Pictor

Gallery Pictor 2022年プログラム
浅野井 春奈 ソロ・エキシビション
《そこにいる、ねじ。》

Haruna Asanoi Solo Exhibition
in Gallery Pictor 2022 year-round program
-Something like a screw next to you-

 

asanoiharuna_neji-series

 

(English follows after Japanese)

 

Gallery Pictor では2022年11月9日(水)~11月27日(日)まで、浅野井春奈ソロ・エキシビション《そこにいる、ねじ。》を開催いたします。

 

2017年以降の浅野井のポートフォリオをめくると、貝殻を頭に頂いた「欠片」というシリーズは2019年に登場し、ある時から巻貝の中心部を使った「ネジ」シリーズが始まっています。

しかし貝殻は特にシリーズ化していない作品にも度々使われ、木以外でそのように繰り返し使われている素材はないように見受けられることから、貝殻は浅野井にとって、彼女の創作を助ける特別な存在であることがうかがえます。

 

浅野井の作品の魅力は、彫刻そのものの存在感や物語性などが挙げられますが、その奥底では多面性を表現する力が下支えしているように思われます。可愛さ、可笑しさ、怖さ、寂しさ、奇妙さ、温かさ、気怠さ、たくましさ・・・。私たちが自らの内に抱える両義性や多義性を表立っては見せないように振る舞うのに対し、浅野井の彫る彫刻たちは事も無げにそれを晒していて、人間でない謎の生き物が、とても人間らしく見えるのです。

 

 

アーティスト・ステートメント

 

火葬場でお骨を拾った際、海で拾う貝殻に似ていると感じた。

その瞬間、小さい頃よく遊びに行っていた海岸の風景が頭に浮かび、

漠然と大きな繋がりのようなものを感じた。

 

その感覚をもとに、人を構成する骨と肉体の代わりに、

貝殻と木を用いて人物像を制作し、彫刻の持つ存在感を探究している。

今展では、波によって外側が削られ、

軸の部分が残った巻貝を使用した作品のシリーズを展開する。

 

貝殻の軸=「中心」の動きをもとにしながら

木で形=「世界」をつくることで、

人や彫刻の佇まい、存在感について考えていきたい。

 

浅野井 春奈

浅野井 春奈 略歴(詳しいプロフィールはこちら

1990年東京都生まれ。木彫作家。浅野井の作品には、人間ばなれした人、あるいは擬人化された人以外のモノが数多く登場する。私たちを取り巻く無数のモノや生命に視点を合わせ、物語を紡ぐように作品世界を構築している。2014年 東京藝術大学 美術学部彫刻科 卒業、2021年同大学院 美術研究科彫刻専攻 修士課程修了。

 

開催概要

 - 会期  : 2022年11月9日(水)〜11月27日(日)

 - 時間  : 11:00 〜 18:00

 - 休廊日 : 月曜・火曜【11月20日(日) はワークショップのため展示は15時終了】

 - 会場  : Gallery Pictor

 


 

ワークショップ「木と貝殻でつくるいきもの

 

 

11月20日(日)に、浅野井春奈のレクチャーによるワークショップ「木と貝殻でつくるいきもの」を開催します。今回の展覧会の浅野井作品と同じように貝殻を使い、それを木の小枝と組み合わせていきもののオブジェを作るワークショップです。ぜひご参加下さい。

 

ワークショップ開催概要

 - 講師:浅野井 春奈

 - 開催日時:2022年11月20日(日) 15:30 〜 17:00

 - 会場:Gallery Pictor

 - 参加費:¥2,000(税込)

 - 定員:8名

お申し込みはこちら


 

We are pleased to have Haruna Asanoi Solo Exhibition <Something like a screw next to you> from Wednesday, 9th November  through Sunday, 27th November.

 

Referring to Asanoi’s portfolio since 2017, a series of <fragments> whose heads are shells as heads appeared in 2019, and at some point a series of <screws> using scroll shells began.

Shells are often used in her works even if they are not involved in a specific series. With the exception of wood, no other material, besides shells, seems to be used repeatedly in this way. It is evident that shells are a special material for Asanoi to support her creations.

 

The appeal of Asanoi’s work can be attributed to the presence and narrative of the sculptures themselves, but deep down, it seems to be supported by her ability to express multifaceted qualities.

Loveliness, comicality, horror, loneliness, oddness, warmth, laziness, toughness…

Whereas many of us act as if the ambivalence and polysemy that we carry within us is not on display, Asanoi’s sculptures reveal it without a trace. That is why these mysterious non-human creatures look so human.

 

Artist Statement

 

When I picked up the bones at the crematorium, I felt that they resembled shells picked up at beach.

At that moment, a scene of the beach I used to visit when I was a child came to mind, and I felt a vague sense of a connection.

 

Based on this sense, I create human figures using shells and wood instead of the bones and flesh that make up a person. In this way, I am exploring the presence of sculpture.

 

This exhibition will show a series of works using a shell whose outer parts has been scraped by waves and the shaft remains.

 

I tried to produce the appearance and presence of a sculpture, thinking that the axis, or <center> of the shell will creates the shape of the body, or <world>.

 

 

Haruna Asanoi Short Biography (See details)

Born in 1990 in Tokyo, Japan. She creates works by wood carving. Many of Asanoi’s works are based on motifs of depersonalized people or anthropomorphized non-human objects. She focuses on the myriad of things and life that surround us, and constructs her world of work as if she were spinning a tale. Master’s Degree at Department of Sculpture, Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of Arts in 2021.

 

 

Basic Information of the Exhibition

 - Duration : Wednesday, 9th November – Sunday, 27th November, 2022

 - Open hours: 11:00 – 18:00

 - Close on every Monday & Tuesday including public holiday

 - Venue : Gallery Pictor

 


 

Workshop – Making creatures with wood and shells

In this workshop, participants will make a creature from seashells and wooden twigs like Asanoi’s artwork. Please join us on Sunday, 20th November !

 

 - Lecturer : Haruna Asanoi

 - Date & Time:Sunday, 20th November,  3:30 – 5:00 PM

 - Venue : Gallery Pictor

 - Fee:¥2,000 incl.tax

 - Capacity : 8 persons

 

application to participate

SHARE
PAGE TOP